Hoe hernieuwbare diesel de overhand neemt bij zwaar materieel - en waarom
Zwaar materieel - voertuigen en andere uitrusting die ontworpen zijn om intensieve taken uit te voeren in veeleisende omstandigheden - hebben grotendeels onze moderne wereld gevormd. Machines zoals kranen, graafmachines en laders maken grootschalige bouw, mijnbouw en productie mogelijk, en geven ons de materialen en producten voor de moderne wereld die we als vanzelfsprekend beschouwen: grote gebouwen, efficiënt vervoer van zware ladingen, en nog veel meer.
Het gebruik van deze machines gaat echter gepaard met een belasting van het milieu. De meeste machines rijden op fossiele diesel, die een aanzienlijke uitstoot van broeikasgassen veroorzaakt.
Waarom niet elektrificeren?
Veel soorten vervoer en zware machines stappen over op elektrificatie, met motoren die worden aangedreven door batterijen in plaats van door interne verbranding. Waarom geldt dit dan niet voor zwaar materieel?
Het gebruik van elektrische batterijen om zwaar materieel aan te drijven brengt verschillende uitdagingen met zich mee. Door de beperkte energiedichtheid en actieradius van batterijen moeten deze vaak worden opgeladen of verwisseld, wat tot extra stilstand kan leiden. Bovendien vergt een complexe laadinfrastructuur, vooral op afgelegen locaties, grote investeringen en veel tijd om deze aan te leggen.
Naarmate de technologie en de oplaadinfrastructuur verbeteren, kan elektrificatie een goede optie worden voor zwaar materieel. Momenteel moeten onderzoek en ontwikkeling echter nog hindernissen overwinnen met betrekking tot de omvang en het gewicht van de batterijen, de hoge kosten vooraf, de afnemende levensduur van de batterijen, de verminderde efficiëntie in veeleisende omgevingen en de noodzaak van een duurzame levering van batterijen en elektriciteit.
Overschakeling op hernieuwbare brandstof mogelijk met bestaande voertuigen en machines
Hernieuwbare diesel is een ander, duurzamer alternatief voor fossiele diesel in de sector van zwaar materieel. Grootste voordeel is dat met hernieuwbare brandstoffen zoals Neste MY Renewable Diesel™, geproduceerd uit 100% hernieuwbare grondstoffen, de uitstoot van broeikasgassen aanzienlijk kan worden verminderd. In het geval van Neste’s hernieuwbare diesel tot wel 90%* over de levenscyclus van de brandstof in vergelijking met fossiele diesel.
Overstappen op hernieuwbare diesel betekent niet dat men genoegen moet nemen met een latere kwaliteit; in plaats daarvan is de kwaliteit Neste’s hernieuwbare diesel vergelijkbaar met die van fossiele diesel van topkwaliteit, en aangezien het een “drop-in” brandstof is, kan deze hernieuwbare diesel worden gebruikt in plaats van fossiele diesel zonder aanpassingen aan voertuigen, hun motoren of de brandstofdistributie-infrastructuur. Een kraan, vrachtwagen of bulldozer kan de ene dag op fossiele diesel rijden en de volgende dag eenvoudig overschakelen op hernieuwbare diesel, waardoor er onmiddellijk grote emissiereducties mogelijk zijn.
Nu consumenten en zakelijke klanten, investeerders en wetgevers allemaal aandringen op meer duurzaamheid, biedt het gebruik van hernieuwbare diesel een kans voor fabrikanten en exploitanten van zwaar materieel - en hun partners - om nu al blijk te geven van hun inzet voor verandering en tegelijkertijd het rendement op investeringen in bestaande wagen- en machineparken te maximaliseren.
De omschakeling naar hernieuwbare diesel gebeurt nu
Veel bedrijven die zwaar materieel produceren en gebruiken zijn een partnerschap aangegaan met Neste om hun koolstofvoetafdruk te verminderen. Liebherr, de toonaangevende fabrikant van bouwmachines, gebruikt Neste’s hernieuwbare brandstof in zijn fabriek in Kirchdorf, Duitsland, waar het bedrijf jaarlijks ongeveer 2.500 machines produceert. Ulrich Heusel, Production Director bij Liebherr-Werk Ehingen GmbH, verklaarde dat de omrschakeling op hernieuwbare diesel 2,5 miljoen liter fossiele diesel per jaar zou vervangen, wat zou leiden tot een jaarlijkse vermindering van ongeveer 6.500 ton CO2 .
Marr, een wereldleider in het ontwerpen en leveren van zware hijskranen en diensten, gebruikt hernieuwbare diesel (ook wel bekend “HVO100”) van Neste in zijn vloot van torenkranen in Australië, na een langdurig onderzoek door het bedrijf naar hoe het op de meest effectieve wijze kan overstappen van fossiele brandstoffen. Volgens Simon Marr, algemeen directeur van Marr, ondersteunt de overschakeling op hernieuwbare diesel de duurzaamheidsdoelstellingen van het bedrijf, met behoud van de snelheid, het vermogen en de betrouwbaarheid van het wagenpark.
De wereldwijde mijnbouw- en metaalonderneming Rio Tinto gebruikt ook Neste MY Renewable Diesel. In januari 2023 begon het bedrijf met een tweede proef om de kosten efficiëntie en voordelen van hernieuwbare diesel te bepalen bij haar koperactiviteiten in Salt Lake City, Utah in de VS. Dit volgt na een soortgelijke, succesvolle proef in 2022 door Rio Tinto U.S. Borax waarbij het gebruik van hernieuwbare diesel bleek bij te dragen aan de hoge prestaties en betrouwbaarheid van de dieselvloot van Rio Tinto.
En sinds april 2023 gebruikt de Indiase machinebouwer Komatsu hernieuwbare diesel, zoals Neste MY Renewable Diesel, als fabrieksbrandstof voor Komatsu-materieel dat in Duitsland wordt geproduceerd. De fabrieken in Europa, het Verenigd Koninkrijk en elders zullen volgen.
“Iedere nieuwe samenwerking betekent een grote stap voorwaarts voor Neste, onze klanten en de industrie", aldus Mats Hultman, Head of OEM Partnerships bij Neste. ”Het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen door zware machines en bedrijsvoertuigen is een uitdaging geweest, maar met onze partners laten we zien dat het mogelijk is om
onmiddellijke en efficiënte vooruitgang te boeken”.
Betere brandstof, gezondere planeet
Elektriciteit kan op een dag de primaire krachtbron zijn voor zwaar materieel. Het is ook mogelijk dat andere alternatieven, zoals e-brandstoffen, in de toekomst als duurzame alternatieven naar voren komen. De realiteit is echter dat hernieuwbare diesel vandaag grote, schaalbare emissiereducties oplevert - zonder in te boeten op kwaliteit, betrouwbaarheid of efficiëntie, en zonder de noodzaak om bestaande investeringen en brandstofdistributie-infrastructuur op te geven.
Het creëren van bewustzijn rond hernieuwbare oplossingen, zoals hernieuwbare diesel, blijft één van de grootste uitdagingen, niet alleen als een manier om belangstelling van klanten te wekken, maar ook om wetgevers op te voeden, die een belangrijke rol moeten spelen om ervoor te zorgen dat alle oplossingen efficiënt worden ingezet om fossiele brandstoffen te vervangen en de klimaatverandering aan te pakken.
In de tussentijd zal Neste blijven werken aan zijn doelstelling om de broeikasgasemissies van zijn klanten tegen 2030 jaarlijks met minstens 20 miljoen ton CO2 te verminderen, op weg naar de belangrijkste visie van het bedrijf: een gezondere planeet creëren voor onze kinderen.
*) De vermindering van de broeikasgasemissies varieert naargelang de regiospecifieke wetgeving die de methodologie voor de berekeningen aanreikt (bv. EU RED II 2018/2001/EU voor Europa en US California LCFS voor de VS), en de grondstoffenmix die wordt gebruikt om het product voor elke markt te produceren.